2022
April

WECOLLECT

Wecollect geeft consumenten een overzicht van al hun actieve en inactieve apparaten die aangesloten staat op hun wifi-netwerk. Vanuit hier biedt de app verschillende mogelijkheden om hun apparaat op een verantwoorde manier te scheiden. Zo krijgen consumenten meer grip op de mogelijkheden om oud elektronica te deponeren.

Bekijk het Figma prototype
Type
Illustratie
Opdrachtgever
Sandesh Boedhoe
Jaar
2022
Onder leiding van
Hogeschool Rotterdam

Aanleiding

Tijdens dit project was ik zelf de baas over het project. Ik mocht namelijk het onderwerp en de uitwerking bepalen. Met dit project wil ik het begrip e-waste naar boven brengen en mensen meer grip geven op wat zij kunnen met hun oude elektronische apparaten kunnen doen. Veel vrienden, familie maar ook klanten die ik gesproken heb kennen de mogelijkheden niet om afstand te nemen van elektronisch afval.

Daarom luidt mijn ontwerpvraag:
”Hoe kunnen consumenten meer inzicht krijgen op hun niet gebruikte elektronische apparaten en daarbij geïnstrueerd worden om deze apparaten te laten recyclen?”

Eerst ben ik begonnen met deskresearch doen aan de hand van een paar vragen die ik van tevoren had bedacht. Tijdens het onderzoek kwamen erg interessante punten naar boven: Zo is de leeftijd waarop kinderen een telefoon krijgen steeds jonger en jonger en dat ongeveer 10% van alle e-waste tussen het grofvuil beland omdat mensen simpelweg niet weten wat zij met deze apparaten kunnen doen. Deze inzichten heb ik samen met andere inzichten die bijvoorbeeld ook uit mijn Google Form zijn gekomen verwerkt in Statement Cards.

Het concept:

Uit eindelijk ben ik tot het concept Wecollect gekomen. Aan de hand van een netwerk scan kunnen consumenten inzichtelijk krijgen welke apparaten actief en inactief zijn op hun netwerk. Vervolgens kan de app laten zien welke stappen zij kunnen ondernemen:

Scannen en bekijken

Nadat de app geopend is wordt er direct een netwerkscan gestart. De app kijkt naar alle actieve en non-actieve apparaten die een keer verbonden zijn met het thuisnetwerk. Deze worden vervolgens per categorie weergegeven. Vervolgens kan de gebruiker op een apparaat klikken en ziet alle mogelijkheden om het apparaat op een verantwoorde manier weg te doen.

Inruilen of recyclen

Uit mijn onderzoek is gebleken dat veel mensen niet op de hoogte zijn dat veel alledaagse winkels bakken van Wecycle hebben. Mensen kunnen hier oud elektronica inleveren. Voor veel mensen was dit een oogopener. Daarbij zijn we er ook verschillende winkels waarbij je elektronica in kan leveren voor een klein bedrag.

Verkopen

Wat ook altijd beter is dan het apparaat in een lade verbergen is het een tweede leven geven. Maar uit mijn onderzoek is gebleken dat mensen onzeker zijn om het apparaat te verkopen. Dit heeft te maken met het feit dat zij niet zeker weten hoe het apparaat teruggezet moet worden naar de fabrieksinstellingen.

De app toont apparaat specifieke instructies om de fabrieksinstellingen te herstellen. Vervolgens krijgt de gebruiker de mogelijkheid om het apparaat via Marktplaats of Facebook te verkopen.

Mijn rol
Het leukste tijdens het project vond ik het onderzoek doen naar het onderwerp en het prototype van de app. Tijdens het project heb ik mijn skills verder uit weten te breiden door o.a. CBS-statistieken te filteren en wetenschappelijke onderzoeken te lezen. Ook heb ik samen met een ervaren designer gezeten om het prototype naar een hoger niveau te brengen.

  • Tools
    Programma's
    • Adobe Illustrator
    • Adobe Indesign
    • Apple Keynote
    • Figma
    • Miro
    • Trello
  • Methodes
    Connect
    • Deskresearch
    • Destep Context Map
    • Statements Cards
    • Google Form onderzoek
    Concept
    • Creatieve sessie H.G. Wells
    • Pecha Kucka presentatie
    • Reframing
    • Ontwerprichtlijnen
    • Stakeholder Map
    • Persona
    Create
    • Overbrug het gat methode
    • Sitemap
    • Moodboard
    • Wireframe
    • Testplan
    • Prototype