Tijdens de Minor Interface & User Experience Design hebben mijn team en ik een interactieve augmented applicatie bedacht en gerealiseerd. De app zorgt ervoor dat kinderen tussen de 6 en 10 jaar de lesstof wereldoriëntatie langer onthouden.
Tijdens de minor hebben mijn team en ik een augmented reality applicatie bedacht en gerealiseerd voor kinderen tussen 6 en 10 jaar zodat zij de wereldoriëntatie lesstof langer blijven onthouden.
Tijdens ons onderzoek hebben we verschillende basisschooldocenten gesproken en creatieve sessies met hen gehouden. Tijdens deze sessies hebben wij kunnen concluderen dat het inzetten van AR het best tot zijn recht komt bij de lessen wereldoriëntatie en dat de technologie ervoor zal zorgen dat de lesstof langer blijft hangen. De ontwerpvraag die vanuit hier ontstaan is luidt:
“Hoe kunnen we door middel van AR, de wereldoriëntatielessen interactiever en persoonlijker maken, zodat kinderen tussen de 6 en 10 de lesstof langer onthouden/bewuster herinneren?”Met het gebruik van Augmented reality willen we de werelden waar kinderen over leren echt tot leven laten komen. Dit zorgt voor meer inlevingsvermogen bij de kinderen en maakt de les tevens interactiever en memorabeler.
Kinderen gaan gezamenlijk opzoek naar artefacten waarna zij hier meer informatie over krijgen. Vervolgens krijgen zij een vraag om te controleren of de stof goed begrepen is. Hierbij is het de bedoeling om alle artefacten te verzamelen die verborgen zitten in de map.
Uit ons onderzoek bleek dat het stimulerend is voor kinderen om samen te werken. Hierbij kunnen ze elkaar ondersteunen en van elkaar leren. Om deze reden hebben wij dit in ons concept verwerkt. Het spel genereert van te voren tweetallen die de leraar eventueel nog kan aanpassen indien dat gewenst is.
Sommige leerlingen zijn sneller klaar dan anderen. Om deze reden hebben wij een optie toegevoegd waarbij leerlingen die eerder klaar zijn anderen kunnen helpen. Zo krijgen de leerlingen die wat langzamer zin extra ondersteuning en wordt de werkdruk van de leraar verlicht. Ook worden de leerlingen die anderen helpen extra beloond.
Aanvullend hebben we een one page website moeten opzetten waarin wij ons product presenteren. De designers binnen het team zijn aan de slag gegaan met het ontwerp en ik heb vervolgens de website ontwikkelt met Bootstrap 5.
Mijn rol
Tijdens de Minor ben ik als Creative Technologist & Prototyper aan de slag gegaan. Ik heb
nieuwe technologieën ontdekt en ik heb mij verdiept in het maken van een spel in AR. Ik was
al bekend met de term augmented reality maar vanwege de steile learning curve nooit iets
meegedaan, laat staan een volledig spel ontwikkelen. De verantwoordelijkheid voor het
ontwikkelen van een digitaal product lag vanwege mijn rol bij mij. Gelukkig heb ik veel tips
van mijn peers gekregen om geleidelijk het AR gebied te verkennen. Tijdens de minor heb ik
mijzelf overtroffen door de realisatie van het spel.