2021
Februari

ABC-Hulplijn

ABC-Hulplijn is een concept speciaal voor middelbare scholieren met Dyslexie. De app zorgt ervoor dat zij zich zeker en tegelijkertijd zelfstandig voelen. De opdracht is bedacht door middelbare scholieren onder leiding van Hogeschool Rotterdam.

Link naar Figma prototype
Type
Illustratie
Opdrachtgever
Middelbare scholen
Jaar
2021
Onder leiding van
Hogeschool Rotterdam
  • Meer informatie

    Mijn team en ik hebben de opdracht gekregen om de online leeromgeving tussen docenten en leerlingen doormiddel van digitale middelen optimaal te ondersteunen. Mijn rol binnen het team was de teamcaptain. Ik heb voornamelijk voor het ontwerpproces gezorgd, interviews afgenomen en meegeholpen met het maken van beroepsproducten.

    Eerst zijn we begonnen met het kiezen van een doelgroep. Door semigestructureerd interviews te houden met middelbare scholieren en deze resultaten de evalueren, zijn mijn team en ik op een paar doelgroepen gestrand. Deze waren leerlingen met Dyslexie, leerlingen met een leerachterstand, leerlingen die ervan houden om met hun handen te werken en tot slot leerlingen met ADHD. Doormiddel van de Prefer Matrix methode is de doelgroep gevallen op middelbare scholieren met Dyslexie.

    De volgende stap in ons ontwerpproces was het organiseren van gestructureerde interviews met middelbare scholieren met Dyslexie en deskresearch doen naar de doelgroep. Ik heb er toen voor gekozen om mijn nichtjes en neefjes te interviewen aangezien zij in de Corona tijd makkelijk te benaderen waren. Uit het onderzoek hebben wij veel interessante punten weten te achterhalen. Zo zijn wij erachter gekomen dat Dyslexie erfelijk kan zijn en dat scholen veel middelen biedt aan de doelgroep. Maar er zijn ook een paar negatieve punten naar boven gekomen. Zo ligt de werkdruk hoger op docenten omdat zij meer tijd moeten besteden aan leerlingen met Dyslexie. De leerlingen durven vaak geen vragen te stellen omdat zij zich onzeker voelen.

    Vervolgens hebben wij gepland om diepgaande interviews te houden om het onderzoek dat na de semigestructureerde interviews te bevestigen of juist te ontkrachten. Ook hiervoor heb ik mijn nichtje benaderd die valt in onze Persona.

    Na een veelheid aan informatie op een rijtje gezet te hebben zijn wij aan de slag gegaan met het opstellen van Design Principles en Design Requirements. Hierbij kan je voorstellen dat het product ondersteuning moet bieden aan kinderen met Dyslexie.

    Vervolgens zijn wij aan de slag gegaan het maken van wireframes in Figma. Deze wireframes hebben ik AB-getest bij de doelgroep. En van wireframe zijn wij itererend overgegaan naar een high-fidelity prototype.

    Het eindproduct is een prototype met drie functies.

    1. De eerste functie is de persoonlijke spraak assistent. De functie zorgt ervoor dat de leerling een vraag kan stellen aan de assistent. De assistent geeft hier vervolgens antwoord op.
    2. De tweede functie is de spellingscontrole. Hier kan de leerling een woord in tikken zoals hij of zij denkt dat deze geschreven moet worden. De spellingscontrole corrigeert de fout en laat het betekenis zien van het woord.
    3. De laatste functie is de nakijker. Programma’s zoals Word arceren fout geschreven woorden. Echter is er geen spellingscontrole wanneer iets met pen en papier wordt geschreven. Met de nakijker scant de leerling een stuk geschreven tekst en de functie arceert spelfouten.

    Mijn rol
    Mijn rol tijdens het project was om alles in goede banen te leiden aangezien ik de teamcaptain was. Het was daarom belangrijk om een overzicht te houden van alle deadlines en mijn teamgenoten aan te sturen. Tijdens het project ben ik naar de mensen gestapt om interviews af te nemen en ik ben verantwoordelijk geweest voor het prototype ontwerpen en maken.

  • Tools
    Programma's
    • Adobe Illustrator
    • Figma
    • Miro
    • Trello